http://www.counselling.nl
Stichting Counselling - counselling.nl - Gcoach.nl
Academie voor Counselling en Coaching
Sinds 14 Februari 1996 een begrip.
Home - Sitemap - Contact

Counselling en Coaching Opleidingen - Praktijkdag 3
De Beroepsopleiding Counselling en Coaching richt zich voor het
grootste deel op Counselling en een deel op het Coaching.
Tijdens de trainingen leer je goed Counsellen en Coachen.
Algemeen:
Inschrijven
Actie
Prijzen
Nieuwsbrief
Brochure Downloads
Opleiding
FAQ - Veel gestelde vragen
Open Dagen
Examen

Overzichten:
Steden - Trainers - Data
Live Online Praktijktraining
De Opleidingen
Info voor alle Opleidingen

Mail ons
met al je vragen
Counsellingsopleiding en Coachingsopleiding
tot Academisch Counsellor en Coach (AC)
Praktijktrainingen - Dag 3 (of Avond 5 en 6)

Je kunt het hele Praktijkboek voor de Trainingen hier Downloaden.
Daarin staan vele extra oefeningen en hulpen om je leerdoelen te behalen.

Let op: Hier staat een praktijkdag van onze coachopleiding als voorbeeld. Onze trainingen zijn levend, dynamisch en steeds anders, dus niet exact gelijk aan wat hier staat.

Neem een klein emotioneel probleem, of iets waar je soms mee zit of niet zo goed in bent en gebruik dat gedurende les 9 t/m 12 om het model van G. Egan in grove lijnen te verkennen. In iedere oefening ga je een stap verder. Maak het elkaar makkelijk, omdat het een oefensituatie is en we in 4 lessen alle fasen willen doorlopen. In werkelijkheid kan het langer of korter duren. Om binnen de lestijd te blijven snijden we soms wat bochten af. Het gaat erom dat je een overzicht krijgt van het hele proces. Later diepen we de verschillende punten uit. Doe alsof het steeds een week later is.

9a (45) Inschatting van het probleem.
Werk in groepjes van 3. Je werkt vandaag de hele dag met hetzelfde groepje (CCO).
De counsellor helpt de cliënt om uit te vinden wat er goed en verkeerd gaat in zijn leven.
De counsellor gebruikt de technieken en vaardigheden die bij de eerste fase horen.
Samen stellen ze een lijst op (Wat gaat er goed? - Wat gaat er verkeerd?). (10)
Wissel 2 keer van rol.
Evalueer met elkaar. (15)

9b (45) Zich richten op een bepaald probleem en de exploratie ervan.
Ga door met dezelfde groep. (Je speelt dat het een week later is.)
De counsellor helpt de cliënt het probleem te vinden waar hij / zij aan wil werken.
De counsellor helpt de cliënt dat probleem exploreren.
De cliënt komt tot een definitie van het probleem. (10)
Wissel 2 keer van rol.
Evalueer met elkaar. (15)

10a (45) Uitdagen van de cliënt en het ontwikkelen van nieuwe perspectieven.
Vat als counsellor samen (of laat de cliënt samenvatten) wat hiervoor is besproken.
Gebruik als counsellor je vaardigheden, zodat de cliënt nieuwe perspectieven gaat zien. (10)
Wissel 2 keer van rol.
Evalueer met elkaar. (15)

10b (45) Het stellen van doeleinden.
Help de cliënt zijn / haar doeleinden (concreet en specifiek etc.) ontdekken. (10)
Wat wil een cliënt bereiken?
Wissel 2 keer van rol.
Evalueer les 9 en 10 in de hele groep. Hoe ging het? Wat ging goed? Wat ging moeilijk? (15)

11a (45) Het ontdekken van mogelijke wegen naar het doel.
Help de cliënt brainstormen over mogelijkheden om zijn / haar doel te bereiken. (10)
Wissel 2 keer van rol.
Evalueer met elkaar. (15)

11b (45) Het kiezen van de meest geschikte route.
Help de cliënt een fullproof actieplan opstellen. Gebruik de brainstormlijst. (10)
Wissel 2 keer van rol.
Evalueer met elkaar. (15)

12a (45) Actie; de route ten uitvoer brengen.
Voor je cliënt begint met het actieplan ga je samen een krachtenveldanalyse uitvoeren.
Bekijk de bevorderende krachten, de belemmerende krachten.
Onderzoek hoe je de bevorderende krachten kunt versterken.
en de belemmerende kunt neutraliseren. (10)
Wissel 2 keer van rol.
Evalueer met elkaar. (15)

12b (45) Het evalueren van het hulpverleningsproces.
Evalueer als counsellor samen met je cliënt het hele hulpverleningsproces.
Rond de counselrelatie af. (10)
Wissel 2 keer van rol.
Evaluatie met de hele groep. (15)
 
Missie | Algemene Voorwaarden | Ethische Code | Policies | Disclaimer | Copyright ©