http://www.counselling.nl
Counselling en Coaching Opleidingen - www.counselling.nl
De Academie voor Counselling en Coaching
Sinds 1996 een begrip.
Coachopleiding - De Opleiding Mensgericht Coachen - Dag 10
Onze  coachopleiding heet mensgericht coachen.
Daarbij staat de mens die je coacht - in zijn totaliteit - centraal.
Tijdens deze opleiding word je in korte tijd professioneel coach.
Algemeen:
Inschrijven
Actie
Prijzen
Nieuwsbrief
Brochure Downloads
Opleiding
FAQ - Veel gestelde vragen
Open Dagen
Examen

Overzichten:
Steden - Trainers - Data
Live Online Praktijktraining
De Opleidingen
Info voor alle Opleidingen

Coachopleiding tot Academisch Coach (AC)
Praktijktraningen  - Dag 10 (of Avond 19 en 20)

Je kunt het Praktijkboek van de coachopleiding en oefeningen hier Downloaden.

Let op: Hier staat een praktijkdag van onze coachopleiding als voorbeeld. Onze trainingen zijn levend, dynamisch en steeds anders, dus niet exact gelijk aan wat hier staat.

37a (30) - Beweging van binnenuit - 2 Mensen (CC).
Dagelijks doe je vele zaken. Bij welke zaken is er sprake van een beweging van binnen uit? Je coach helpt je die zaken in kaart te brengen. (15)
Wissel van rol.

37b (30) - Leiderschapsprofielen - 2 Mensen (CC).
Leidinggevenden komen bij een coach als het leidinggeven niet helemaal lukt. Men denkt in de eerste instantie dat het aan de medewerkers ligt. Vaak blijkt de oorzaak een patroon van de leider te zijn. De coach helpt je ontdekken welk patroon jij hebt. (Leidinggeven kun je ruim zien. Als je geen "leidinggevende" bent, leid je misschien het gezin, het huishouden, vrienden, familie, de hond,..... Je patroon kan in veel gevallen hetzelfde zijn.) (15)
Nadat je patroon in kaart is gebracht, ga je met je coach kijken wat je er aan kunt doen. (15)
Wissel van rol.

37c (30) - Beweging van binnenuit - 6 Mensen.
Kies een gespreksleider, die zorgt dat ieder aan bod komt en houdt de tijd in de gaten. (1)
Het groepsgesprek over de volgende topics:
- Op welke voorbeelden baseer je je bewust of onbewust als je leiding geeft? (8)
- Op welke voorbeelden baseer je je als je coacht? (8)
- Hoe wordt jezelf het liefste gecoacht? (8)
- Wat is de stijl van de huidige gespreksleider? (5)

38a (30) - Hoe ervaren andere mensen je? - 5 Mensen.
Ga in een kring zitten en schrijf spontaan achter ieders naam, inclusief je eigen naam, welke van de 5 rollen van nature het beste bij iemand past. De rollen zijn: Leider/Ondernemer, Manager/Organisator, Deskundige/Leraar, Coach/Katalysator, Collega/Vriend. (5)
De ingevingen worden met elkaar vergeleken. Ieder leest zijn ingeving op van persoon A.
Daarna zegt persoon A hoe hij zijn (zij haar) eigen natuurlijke rol ziet.
Bespreek eventueel de verschillen in waarneming / ingeving. (5)
Daarna is de volgende aan de beurt, totdat ieder is geweest.

38b (30) - Stap in je rol - Groep.
In welke van de 5 rollen (Leider/Ondernemer, Manager/Organisator, Deskundige/Leraar, Coach/Katalysator, Collega/Vriend) zit je het meest?
Verdeel de ruimte in 5 delen (4 hoeken en het midden) en ga bij mensen met dezelfde rol staan.
Kom in iedere subgroep tot een sluitende definitie van jullie rol. (20)
Iedere subgroep presenteert zijn definitie aan de gehele groep. (10)

38c (30) - Stap uit je rol - Groep.
Kies allemaal een rol die totaal anders is dan je normaal hebt / bent. Ben je altijd een net en braaf meisje, speel dan bijvoorbeeld een sloerie. Ben je een oprecht leider, speel dan een kruiperige ondergeschikte. Heb altijd te weinig geld en niet veel succes, speel dan een rijke playboy. Ben je een huismus, speel dan een avonturier. Ben je eerlijk, wees dan oneerlijk.......
Leef je geheel in, denk hierbij aan de lichaamstaal, emoties en gedachten.
Onderga een persoonlijkheidverandering en neem een geheel nieuwe naam en identiteit aan. (5)
Doe vanuit die rol waar je zin in hebt in de groep. Stel jezelf voor, ga koffie drinken, kletsen, naar buiten, naar binnen, bezoek het toilet, wees toegankelijk of juist afgesloten. Wat je ook doet, blijf in die nieuwe rol. Neem de anderen waar vanuit die rol en hun nieuwe rol. Je bevindt je in een groep met onbekenden. Kijk met wie het klikt. (15)
Groepsevaluatie: Wat viel ons op? (10)
 
39 (90) - Coachend Leiderschap - 3 Mensen (CCO).
Neem als medewerker een lastige / vervelende taak in gedachten die je onlangs van je leidinggevende hebt gehad. Als je geen leidinggevende hebt of geen lastige taken krijgt kun je je creatieve fantasie gebruiken. Je komt niet veel verder met die opdracht. Je leidinggevende is natuurlijk gelijk daarna op vakantie gegaan en laat jou alles alleen opknappen.... Je hebt een afspraak gemaakt met zijn / haar vervanger, omdat je die opdracht niet ziet zitten. De vervanger is een Coachende Leider. De Coachende Leider helpt je een aantal stappen verder komen, nadat je hem / haar de opdracht hebt uitgelegd. (20)
CCO-evaluatie: Geef de Coachende Leider Feedback (10)
Wissel 2 keer van rol.

40a (45) - Mensgericht Coachen
Laat alles los, wees Jezelf en een hulpmiddel ten dienste van de ander.
Zoek iemand uit met wie je het goed kunt vinden. Je bent 45 minuten lang zijn of haar Persoonlijke Coach. Je kent elkaar al een tijd en helpt hem of haar bij het verbeteren van de kwaliteit van zijn of haar leven. Zowel bij persoonlijke als werkgerelateerde zaken kun je hem of haar helpen. Door de goede vertrouwensband kun je ook heel direct zijn. Bij deze oefening laat je de theorieŽn, modellen en vaardigheden los, wees gewoon jezelf en help de ander, zo mogelijk, een stapje verder.
Geen rollenspel, maar echt coachen van iemand in een echte actuele situatie.
Na een relatief korte verkenning 5 tot 15 minuten van de uitgangssituatie, ga je met je cliŽnt naar het stellen van doelen en verkent mogelijkheden om die te behalen.
Aan het einde van het gesprek heeft de cliŽnt iets concreets in handen wat hij of zij gaat doen.

Je kunt ook van rol wisselen en 2 korte gesprekken van 20 minuten voeren.

40b (45) - Groepsevaluatie oefening 40a en aansluitend
      Afsluiting eerste niveau: Wat hebben we geleerd, hoe gaan we verder......
 
Missie | Algemene Voorwaarden | Ethische Code | Policies | Disclaimer | Copyright ©