skip to Main Content
ACC Belastingafstrek Studiekosten 2021

Studiekosten vanaf 2022 niet meer aftrekbaar

Ben je van plan om een opleiding te volgen in 2022? Dan is het voor jou misschien verstandig om je voor het einde van het jaar in te schrijven en te betalen. Vanaf 1 januari 2022 vervalt namelijk de huidige regeling van de Belastingdienst, waarbij het mogelijk is om je studiekosten als aftrekpost op te voeren bij je inkomstenbelasting.

Wil jij nog gebruik kunnen maken van de huidige aftrekregeling, dan is belangrijk om je voor het einde van het jaar in te schrijven en de opleidingskosten alvast vooruit te betalen in 2021. Je kunt studiekosten die in 2021 betaald zijn, namelijk nog wel aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting van 2021, ook al hebben deze betrekking op 2022.

Belastingaftrek regeling in 2021

Je kunt je studiekosten in 2021 nog aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting. Je dient dan echter wel aan een aantal voorwaarden te voldoen:

  • Je hebt geen recht op studiefinanciering;
  • De studie of opleiding is voor je (toekomstige) beroep;
  • Alleen de noodzakelijke kosten zoals les-, examengeld en leermiddelen zijn aftrekbaar in het jaar van betalen;
  • De kosten voor de opleiding zijn in 2021 betaald.

Voor deze regeling geldt een drempelbedrag van € 250 en je mag tevens maximaal € 15.000 per jaar aftrekken. Indien je een (gedeeltelijke) vergoeding krijgt van je werkgever, dan moet je de hoogte van deze werkgeversvergoeding van de kosten aftrekken.

Voor meer informatie en de laatste stand van zaken met betrekking tot het aftrekken van studiekosten, verwijzen we je naar de website van de Belastingdienst.

Voor ondernemers

Het blijft (vooralsnog) wel mogelijk om als ondernemer je opleidingskosten op te geven als bedrijfskosten. Het is dan echter wel van belang dat je de opleiding volgt voor het bedrijf of om je kennis op peil te houden. De btw die je bent verschuldigd over het opleidings- en boekengeld mag je terugvragen van de Belastingdienst.

Wat gaat er gebeuren vanaf 2022?

Het kabinet werkt aan een nieuwe regeling voor een algemeen leer- en ontwikkelbudget, namelijk de STAP-regeling. Het STAP-budget is maximaal € 1.000,- (incl. btw) per persoon. Als de kosten van een opleiding hoger zijn, dan betaal je de rest zelf. Dus als je een hoger geprijsde studie gaat doen is het verstandig om nog gebruik te maken van de huidige regeling.

Voor meer informatie over de nieuwe STAP-regeling vind je op de website van de Rijksoverheid.

Heeft deze situatie betrekking op mijn situatie?

Het kan zijn dat je je al hebt ingeschreven voor een opleiding bij de ACC. Heb je al een volledige factuur ontvangen voor de opleiding en betaal je deze vóór 31 december 2021, dan hoef je niets te doen. In dat geval kun je gebruik maken van de huidige belastingregeling.

Bij de volgende situaties is het raadzaam om te bekijken of je de opleiding in zijn geheel al in 2021 wilt betalen:

  • Je betaalt in termijnen: het kan zijn dat je je hebt ingeschreven voor een opleiding in 2022 en de laatste deelfacturen voor de opleiding in 2022 gaat ontvangen. De facturen die in 2022 worden verstuurd, zijn daarmee niet aftrekbaar voor de belasting. Als je je factuur wilt omzetten naar een volledige factuur om deze in 2021 te betalen, stuur dan alsjeblieft een e-mail naar info@counselling.nl met dit verzoek.
  • Je hebt een factuur ontvangen in 2021, maar nog niet betaald: als je wel al een factuur hebt ontvangen, maar deze nog niet hebt betaald, is het verstandig om de factuur uiterlijk op 31 december 2021 te betalen. In dat geval kun je nog gebruik maken van de huidige regeling. Als je na 31 december 2021 betaalt, kun je de opleidingskosten dus niet meer aftrekken.

Mocht de opleiding onverhoopt niet kunnen starten i.v.m. te weinig deelnemers, dan zullen we contact met je opnemen om de mogelijkheden te bespreken, waaronder starten in een andere groep of in een volgende lesronde. Uiteraard heb je in dat geval ook recht op volledige terugbetaling van het lesgeld als jouw groep niet kan starten.

Back To Top