skip to Main Content
ACC Week Van De Werkstress Wat Kun Je Eraan Doen Stress En Burnout Coach

Werkstress in 2020 en wat kun je eraan doen?

Door: Mado Remkes (docent Stress en Burn-out)

De week van de stress? Ik kan denk ik wel stellen dat het een heel stressvol jaar geweest is.
Alles was afgelopen jaar anders, ook alles wat we “normaal” vinden rondom stress is het afgelopen jaar totaal veranderd.

Niet alleen in de media zindert het vanwege de dagelijkse cijfers en de maatregelen rondom Covid-19, maar overal waar je komt heb je op een of andere manier met een nieuwe werkelijkheid te maken. Alleen deze nieuwe werkelijkheid levert al spanning op.

Al is het maar omdat je met een mondkapje op je boodschappen moet doen of je kinderen van school moet halen, je constant bewust moet zijn van de afstand die je geacht wordt te houden tussen jou en de anderen. Niets is meer normaal. Als we dit een jaar geleden op film hadden gezien, hadden we erom gelachen, science-fiction, maar het is wel realiteit geworden. En met deze realiteit hebben wij dus om te gaan.

Ook het werken in Covid-tijd is veranderd. Werk je normaliter op kantoor, nu is je keukentafel je thuisoffice geworden. Handig omdat je niet hoeft te reizen en je kunt eens een wasje tussendoor doen, maar lastig wanneer je nog moet werken met aandachtvragende gezinsleden in de buurt. Mijn eigen thuiswerkdagen zagen er in de periode van de eerste golf heel apart uit. De ochtenden en middagen was ik thuisjuf, de rest van de middagen en avonden kwam mijn werk pas aan de beurt. Stofzuigen, koken, de was doen, dat soort klusjes moesten ergens vlug tussendoor. Mij gaf deze tijd heel veel extra werk, ik had weinig grip op de indeling van mijn agenda en tijd, dus de stress rees hier de pan uit. Een stressvolle moeder is niet de meest gezellige moeder, heb ik wel ervaren.

Wat is eigenlijk fijn aan thuiswerken? En voor wie (niet)?

Nu de kinderen weer naar school gaan, is het thuiswerken nog niet meteen van de baan voor velen.

Thuis werken heeft zeker voordelen, helemaal als je de luxe hebt in huis een eigen werkkamer te kunnen creëren. Je hoeft de deur niet uit om te werken, je kunt lekker ongestoord aan de slag, zelfs in pyjama als dat moet. Geen collega’s die iets aan je vragen, klanten die iets willen, geen telefoon die constant opgenomen hoeft te worden. Je productiviteit kan daar enorm van toenemen. Zeker voor mensen die gevoelig zijn voor prikkels, of die op kantoor voortdurend gestoord worden doordat ze moeten werken in een drukke kantoortuin, is thuiswerken een verademing. En… nergens is je koffie of thee zo lekker als thuis.

Maar er zit ook een negatief randje aan. De praatjes bij het koffiezetapparaat, even kort “de wereld”  doornemen met je collega’s, dat zit er niet meer zo in. Wie had kunnen denken dat je zelfs de meest saaie collega’s zou gaan missen met hun hoogtepunt van de dag: de keuze van het zakje cup-a-soup om 16.00 uur? Zeker voor mensen die opladen door veel sociaal contact te hebben, of die alleen wonen en vooral sociaal contact hebben op het werk, kan thuiswerken zwaar zijn door de sociale isolatie. Natuurlijk zie je bij digitaal overleg je de collega’s wel, maar écht contact komt daar meestal niet bij in de buurt. Ook al waren in het verleden de gesprekken met collega’s kort, ze zijn vaak toch smeerolie voor onze werkdrive en ze geven gespreksstof ’s avonds bij het avondeten.  En dat is er nu even niet.

Al die lange dagen alleen werken in je stille huis kan ervoor zorgen dat je je meer eenzaam gaat voelen. Deze periode duurt nu toch wel erg lang. Eenzaamheid blijkt dan ineens toch te kunnen zorgen voor een toename van spanning. Je mist het lachen met collega’s of klanten, het sparren met elkaar, even tussendoor iemand aankijken, allemaal korte onderbrekingen die je werk wel op kunnen leuken en je hoofd fris houden. Daarnaast is het lang in dezelfde houding zitten op een niet aangepaste werkplek (veel mensen werken thuis achter een laptop), ook niet bevorderlijk voor de spieren in je nek en schouders.

En dan zijn we weer bij deze week van stress aangekomen. Want thuiswerken kan dus ervoor zorgen dat je langer doorwerkt, geen pauzes inlast, je lichaam eenzijdig belast. Loop je een blokje om, dan voel je je wellicht ook nog eens schuldig naar je werkgever.
Dit zijn allemaal kleine triggers, apart lijkt het niet zoveel, maar op een grote hoop kan dat behoorlijk wat stress opleveren. Fysiek en psychisch.

Enkele tips om het thuiswerken minder stressvol of belastend te maken:

  • Zorg voor een goede werkplek (denk aan werkhouding, lichtinval, temperatuur en geluid).
  • Maak een dag en/of weekplanning en probeer je hier zoveel mogelijk aan te houden.
  • Plan pauzes in en zorg voor voldoende beweging tussendoor. Er is software die je eraan kan helpen herinneren wanneer je pauze moet nemen en welke oefeningen je tussendoor kunt doen om je lijf in beweging te houden, maar ook een smartwatch kan je hierbij helpen.
  • Haal lekkere dingen voor de lunch in huis en lunch samen met je huisgenoten (en niet achter je computer!)
  • Koop een plant, of hang een poster met een bos op. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat planten en groen (een poster helpt ook) zorgen voor ontspanning.
  • Noise cancelling headphones kunnen je helpen concentreren als er veel omgevingsgeluid is. Denk ook het gebruik van een headset of oortjes als je veel moet bellen.
  • Communiceer helder aan collega’s en huisgenoten wanneer je bereikbaar bent of juist niet gestoord kan worden.
  • Ga dagelijks even naar buiten. Maak een wandeling door de buurt, of ga even naar het bos. Dat heeft op meerdere vlakken een positief effect: frisse lucht en zonlicht zorgen voor de aanmaak van vitamine D, je maakt je hoofd even leeg en je lijf is in beweging. Het resultaat is dat je je na een wandeling vaak verfrist voelt en je beter kunt concentreren.
  • Zorg voor aanspraak: plan de wandeling met een huisgenoot/vriend/buurvrouw/partner, dan heb je meteen even een praatje en weet je ook zeker dat je gaat.
  • Bel een vriend(in) die ook thuiswerkt op een afgesproken tijdstip en praat even bij zoals je dat op kantoor bij de koffie of lunch zou doen. Doe dit bij voorkeur met iemand waarmee het niet meteen over de inhoud van het werk gaat, het is tenslotte bedoeld als afleiding.

En dan nog wat algemene tips om stress tegen te gaan:

  • Zorg voor regelmaat: sta op een vast tijdstip op en ga op tijd naar bed. Kleed je aan en maak je op alsof je wel naar kantoor gaat. Dit zorgt ervoor dat je je brein in de werkmodus zet en als je de hele week in je joggingpak loopt ga je je meestal niet energieker voelen (tenzij je sportleraar bent).
  • Zorg ervoor dat je blijft bewegen/sporten en eet gezond!

En dan nu de hamvraag:

Wat zou jij deze week kunnen doen om het thuiswerken wat minder stressvol te maken?
En wat zou je kunnen doen om, zowel fysiek als psychisch, deze week (en de weken daarna) wat meer ontspannen achter je laptop te kunnen zitten?
Wie in huis kun je wat meer aandacht geven?
Hoe vind jij de balans tussen werk en privé terug als dat zich allemaal in je eigen huis afspeelt?
Wie kun je vragen om samen met jou de werkstress te verlagen door, net als aan het koffieapparaat, af en toe een praatje te maken. Over het weer, de kinderen, de kat of wat je mist in deze tijden van corona. En even niet over werk!

Ik wens je een hele relaxte week!

 

Wil jij anderen mensen helpen om met stress om te gaan?

De ACC biedt meerdere opleidingen aan die jou als coach kunnen helpen om mensen met stress te laten om gaan. In de Stress en Burn-out opleiding leer je hoe je mensen begeleidt die te maken hebben met langdurige stressklachten en/of burn-out. Ook biedt de ACC de opleiding Energetisch Coach aan waarin je cliënten helpt om haar of zijn eigen energie in balans te brengen en te beschermen, signalen en behoeften van zijn eigen lichaam te herkennen, energielekken op te sporen en te leven vanuit zijn eigen waarden en innerlijke kracht. In de opleiding tot Leefstijlcoach leer je om mensen binnen hun eigen mogelijkheden en beperkingen een zo gezond mogelijk leven te leiden. Je leert onder andere om mensen te begeleiden bij het verbeteren van hun voedingspatroon, de balans tussen inspanning en ontspanning, stressreductie en balans werk/privé.

Back To Top