http://www.counselling.nl
Counselling en Coaching Opleidingen - www.counselling.nl
De Academie voor Counselling en Coaching
Sinds 1996 een begrip.
Counselling en Coaching opleidingen - Niveau 2 - Praktijk
Onze counsellings- en coachingsopleidingen bieden we aan in veel plaatsen.
Zowel de opleiding Counselling en Coaching, als de opleiding Mensgericht Coachen en meer dan 20 specialisaties.
Algemeen:
Inschrijven
Actie
Prijzen
Nieuwsbrief
Brochure Downloads
Opleiding
FAQ - Veel gestelde vragen
Open Dagen
Examen

Overzichten:
Steden - Trainers - Data
Live Online Praktijktraining
De Opleidingen
Info voor alle Opleidingen

Deze Pagina:
Wat is Brainstormen?
Nut van Brainstormen?
Hoe Brainstorm je?
12 Brainstormregels
Obstakels
5 Brainstormstappen
11 Brainstormtechnieken
Brainstormoefeningen
Specialist Counsellor of Coach (SC)
Praktijktraningen  - Dag 1 (of Avond 1 en 2)

Je kunt het Praktijkboek van de coachopleiding en oefeningen hier 
Downloaden.


Let op: Hier staat een praktijkdag van niveau 2 als voorbeeld. Onze trainingen zijn levend, dynamisch en steeds anders, dus niet exact gelijk aan wat hier staat.
 

Op de eerste dag krijg je:

Brainstormen - Inleiding

Wat is Brainstormen?
Brainstormen is een gestructureerde manier om ideeŽn te genereren. Bij problemen, vraagstukken of uitdagingen, helpt brainstormen om (werkzame) oplossingen te verzinnen. Door te werken volgens gestructureerde regels kun je vaak tot verrassende en passende oplossingen komen. Je denkt eerst veel mogelijkheden uit en kiest vervolgens de beste. Brainstormen kun je alleen doen of in groepen.

Wat is het nut van Brainstormen?
Voor een counsellor / coach is het een noodzakelijk instrument. Tijdens opleidingen en trainingen van counsellors en coaches wordt het vaak even genoemd en gaat men ervanuit dat de studenten het automatisch kunnen. Niets is minder waar. Het is een aparte vaardigheid, die je doelgericht dient te leren en oefenen. Brainstormen is ťťn manier om je creativiteit te verhogen, zodat je je cliŽnten, maar ook jezelf beter kunt helpen, ongeacht wat zich voordoet.

Ieder probleem is oplosbaar.

De beperking ligt in de benadering van het probleem en de oplossingen. Door goed te worden in het brainstormen, krijg je een grote voorsprong op collegaís die dat niet kunnen. Je kunt je cliŽnten beter helpen en je kunt je eigen praktijk laten floreren. Het is waar dat de ideeŽn van je cliŽnten zelf dienen te komen, maar als ze bij een counsellor of coach zitten die last heeft van aangeleerde hulpeloosheid, zullen ze hierdoor niet gestimuleerd worden. Je leert een bruisende bron van creatieve ideeŽn te zijn.

Hoe doe je het?
Bij brainstormen ga je eerst heel veel ideeŽn eruit flappen. Het maakt niet uit of ze werken of niet. Vaak blokkeert het denken en het oordelen juist het creatieve proces. Schakel dat dus uit, of omzeil het. Pas nadat je tientallen of honderden ideeŽn hebt verzameld ga je ze op hun bruikbaarheid toetsen en eventueel aanpassen. Als je het eerder doet, stagneert het creatieve proces.
 

De 12 regels voor het Brainstormen:
  1. Onderzoek grondig het probleem, de uitgangssituatie, de vraagstelling. Zonder goede diagnose is het zinloos om hiervoor oplossingen te bedenken. Vaak worden oplossingen bedacht voor iets wat niet het echte probleem is. Wees heel zeker van je zaak. Een juiste diagnose is de halve oplossing.

  2. Leg de regels van het brainstormproces vast en zorg dat ieder zich hieraan houdt.

  3. Stel doelen en grenzen. Bijvoorbeeld aantal ideeŽn, sessies, tijdsduur,...... en houd je hieraan.

  4. Geen enkel idee is te dom: in ieder idee zit wel iets goeds, denk aan de positieve kanten van ieder idee. Freewheelen is goed. Hoe gekker het idee hoe beter. Leef je geheel uit. Treed buiten je oevers.

  5. Wees relaxed, ideeŽn kun je niet afdwingen. Neem er de tijd voor, het is een creatief proces. Ontspan je tussen de sessies door. Sommige sessies kunnen minuten duren, andere dagen, weken of jaren.

  6. Oordeel tijdens het brainstormen absoluut niet, dat komt later. Het gaat nu om een grote hoeveelheid ideeŽn die mogelijk kunnen helpen, of waar iets goeds in zit.

  7. Genereer enthousiasme en zorg dat de groep een positieve houding heeft.

  8. Bouw verder op de ideeŽn van een ander. Denk aan kruisbestuiving en combinaties. Geheel nieuwe ideeŽn zijn zeldzaam, (subtiele) veranderingen van bestaande ideeŽn kunnen de doorslag tot succes geven. Zoek naar combinaties en verbeteringen.

  9. Kwantiteit (hoeveelheid) telt bij het brainstormen. Hoe meer ideeŽn hoe beter. Kwaliteit komt later. Perfectionisme is ongewenst. Het is prima als 99% van de ideeŽn niet bruikbaar is. Ze hebben je mogelijk wel geholpen om bij het bruikbare idee te komen en de jackpot te winnen.

  10. Durf alles wat in je opkomt eruit te flappen. Het is fantasie en geen werkelijk doen. Er zijn geen regels, wetten of ethiek. Dat komt later bij het uitselecteren. Als het in je opkomt dat moord zou helpen om het probleem op te lossen, schrijf het op. In fantasie is het prima en het kan tot een wat subtielere oplossing leiden, zoals een troubleshooter aannemen. Schrijf werkelijk alles op.

  11. Kijk naar dingen vanuit een verschillend perspectief. Denk buiten jezelf om. Einstein zei al: ďProblemen kunnen nooit worden opgelost binnen het kader waarin die problemen gecreŽerd zijn.Ē Verander van denkrichting en paradigma. Gebruik alles wat kan helpen, al je zintuigen, ervaringen, opleidingen, achtergronden, kennis. Bezie de aarde vanaf mars met een telescoop.

  12. Gebruikt triggers. Ga door, ook al kom je even niet op nieuwe ideeŽn. Verander van techniek of doe eerst wat oefeningen.
 
Zaken die goed Brainstormen in de weg staan:
  • Men pakt een verkeerd probleem aan. Begin dus eerst met een goede probleemanalyse, diagnose. Sommige problemen lenen zich niet voor brainstormen, zoals crisissituaties of als een standaardoplossing, die je al weet, altijd goede resultaten geeft.

  • Het gedrag van de groep staat het succes in de weg. Opmerkingen zoals: Dat slaat nergens op, dat lukt toch niet, dat hebben we al eens geprobeerd en toen lukte het ook niet, dat is niet praktisch, te ingewikkeld, mensen willen niet veranderen, te duur......... zijn contraproductief.

  • De sessie verloopt niet gestructureerd. Brainstormen is heel vrij, om het succesvol te laten zijn, zijn er procesregels nodig. Er is discipline en structuur nodig om het proces te leiden. Je kunt ook geen taart bakken zonder vorm, oven of de juiste tijd.

De 5 stappen van het Brainstormproces:
  1. Stel vast wat het probleem is.
  2. Stel vast wat het doel is.
  3. Genereer ideeŽn om van de huidige situatie (probleem) naar de nieuwe situatie (doel) te komen.
  4. Beoordeel ideeŽn op hun bruikbaarheid en kies het beste.
  5. Werk de ideeŽn uit, stel een Actieplan op en werk dat stap voor stap uit.

11 Brainstormtechnieken:
  1. Abstractie Techniek
    Veralgemeniseer het probleem en bedenk hier oplossingen voor.
  2. Wildest Idea Techniek
    Hoe gekker hoe beter - Verzin de meest gekke oplossingen.
  3. Wat werkt niet?
    Kies zaken die juist niet werken. - Verander ze in werkende zaken.
  4. Identificatie
    Kruip in de huid van...... Wees een ander of iets anders.
  5. Vragen stellen
    Wie - Wat - Waar - Hoe - Wanneer - Waarom.
  6. Achteruitdenken
    Vanuit de ideale situatie terug naar de huidige situatie.
  7. Omkeringstechniek
    Verwissel de kernwoorden in de probleemdefinitie onderling van plek.
  8. Wensdenken
    Stel dat een goede fee het voor je zou doen. Welke opdrachten geef je haar?
  9. Triggers
    Toevallig gekozen woorden - Via woordenlijsten of tijdschriften - Vrije Associatie.
  10. Kies de slechtste ideeŽn en vraag je af:
    Wat is er goed aan?
  11. Gedwongen relaties.
    Combineer 2 willekeurige uitkomsten.

Pas oplossingen aan door:
Vergroten, verkleinen, vermenigvuldigen, herschikken, omdraaien, combineren, veranderen, substitueren, andere dingen gebruiken, maak het op maat, haal de ongewenste punten uit bijna goede oplossingen.


 
Brainstormen - Oefeningen


Bij deze oefening hebben we het probleem en het doel al vastgesteld. We gaan ons vandaag uitsluitend bezighouden met punt 3: het genereren van ideeŽn. De ideeŽn aanpassen, het filteren van de ideeŽn, en een actieplan opstellen doen we als huiswerk.

Het probleem is in eerste instantie: ďIk heb nauwelijks cliŽnten.Ē Het doel is: ďIk heb veel cliŽnten.Ē Dat zou je nog kunnen specificeren, maar we laten het voor deze oefening heel algemeen, omdat ieders situatie anders is. Hieruit volgt het onderwerp waar we over kunnen brainstormen:

ďHoe zorg ik ervoor dat ik veel cliŽnten krijg om te counsellen / coachen / trainen?Ē

We laten hier meteen de eerste brainstormtechniek op los. Dat is de:
Abstractie Techniek - Veralgemeniseer het probleem en bedenk hier oplossingen voor.

Hierdoor zie je de uitdaging en de oplossingen vanuit een wijder perspectief. Het counsel- of coachgesprek wordt een product en het gaat niet om cliŽnten maar om mensen die iets kopen.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn product gekocht wordt.
(Dat product is een Counselgesprek,een Coachgesprek of een Training.)

We hebben 10 rondes van 10 minuten, waarin we alle methoden oefenen. We oefenen in verschillende groepen. Na iedere ronde gaat de groep uit elkaar, ontspannen we 5 minuten en vormen we een nieuwe groep. Per groep schrijft 1 persoon de ideeŽn leesbaar op. Na iedere ronde krijgt de workshopgever de losse vellen met ideeŽn. Die worden voor ronde 10 en 11 gebruikt. Aan het eind van de dag brengen we de honderden ideeŽn bij elkaar en zet 1 persoon ze thuis op een rijtje in een Word.doc die hij of zij aan ieder van ons mailt. Dat document gebruiken we later weer.


Ontspanningen tussen de sessies door:
  • Doe 5 minuten iets totaal anders bijvoorbeeld:
  • Luister naar meditatieve muziek.
  • Een korte stilteoefening met de hele groep.
  • Ga naar buiten en loop een rondje.
  • Praat met iemand over je vakantie.
  • Luister naar rockmuziek.
  • Ga wat eten of drinken.
  • Fantasie dansen op muziek.
  • Praat met iemand over je toekomstplannen als counsellor of coach.
  • Loop door de ruimte en begroet elkaar in stilte, ga met je gevoel naar de ander uit.
  • Was kopjes om.
  • Energizers
 
De 11 Beste Brainstormmethoden.
Er zijn vele methoden om te brainstormen. We geven je er nu 11 + 2. (MindMappen en een Virtueel Droomlab zijn ook hele goede methoden, maar die vergen meer tijd en ervaring.) Je kunt alle methoden aanpassen of er diverse bij verzinnen. Sommige zullen je beter liggen dan andere. Het hangt ook van het probleem af welke methode het geschiktste is. Vandaag gaan we er 10 gebruiken. Iedere methode gebruiken we 10 minuten. Daarna hebben we 5 minuten pauze voor we geheel verfrist aan de volgende sessie beginnen. De 10 technieken laten we los op de ene uitdaging. De
  1. Abstractie Techniek - heb ik al voorgedaan.

  2. Wildest Idea Techniek - Hoe gekker hoe beter - Verzin de meest gekke oplossingen.
    Mensen met een lasso vangen, vastbinden, coachen en pas loslaten als ze hebben betaald.

  3. Wat werkt niet? - Kies zaken die juist niet werken. - Verander ze in werkende zaken. Als een cliŽnt belt, zeggen dat je geen interesse hebt in zijn zielige probleempjes. Dat wordt dan: interesse in mensen tonen. (7 minuten voor de zaken die niet werken en dan 7 minuten om ze om te zetten.)

  4. Identificatie - Kruip in de huid van...... Wees een ander of iets anders.
    Kies een dier dat je het meest bewondert. Word nu dat dier. Hoe pak je het aan?

  5. Vragen stellen - Wie - Wat - Waar - Hoe - Wanneer - Waarom.
    - Wie kan ervoor zorgen dat mijn product wordt gekocht?
    - Wie kan mijn product kopen?
    - Wat zou die persoon of organisatie doen om mijn product te verkopen?
    - Waar kan ik mijn product verkopen?
    - Wanneer kan ik het verkopen?
    - Waarom wil ik het verkopen?

  6. Achteruitdenken - Vanuit de ideale situatie terug naar de huidige situatie. (Solo)
    Je bent miljonair geworden met counsellen / coachen, hoe heb je dat bereikt? Ga terug in de tijd, totdat je in het hier en nu komt. Begin dus met je laatste project / opdracht. Hoe heb je die cliŽnt weten te werven en ga dan naar de ťťn na laatste etc. Gebruik ook hier je fantasie.

  7. Omkeringstechniek - Verwissel de kernwoorden in de probleemdefinitie onderling van plek. Hoe zorgt het product ervoor dat ik gekocht wordt? Het product verbetert zichzelf. Het maakt zich aantrekkelijk. Stemt zich af op de cliŽnt.

  8. Wensdenken - Stel dat een goede fee het voor je zou doen. Welke opdrachten geef je haar? Wekelijks een folder m.b.t. mijn diensten bij iedere Nederlander in de bus doen.

  9. Triggers - Toevallig gekozen woorden - Via woordenlijsten of tijdschriften - Vrije Associatie. Broodje aap verhalen - Een aap als counsellor - Dieren counsellen - Logo zo slim als een Vos.

  10. Kies de slechtste ideeŽn en vraag je af: Wat is er goed aan?
    Wat is goed aan een gijzelingsactie? Naamsbekendheid, overal op TV en in de kranten.

  11. Gedwongen relaties. - Combineer 2 willekeurige uitkomsten.
    Folders in een ziekenhuis leggen - Lezing houden.
    Kan worden: Na een lezing folders uitdelen. - of - Een lezing in een ziekenhuis houden.


Deze oefeningen kun je thuis doen:
  1. Pas oplossingen aan door:
    Vergroten, verkleinen, vermenigvuldigen, herschikken, omdraaien, combineren, veranderen, substitueren, andere dingen gebruiken, maak het op maat.

  2. Spionage - Hoe doen anderen het? - Hoe verkopen andere mensen hun product?
    Missie van Bill: Mijn logo wil ik op iedere PC zien - Bill Gates (Baas van Microsoft.)
 
Missie | Algemene Voorwaarden | Ethische Code | Policies | Disclaimer | Copyright ©